سلامتی, آموزشی

رژیم کتوژنیک و درمان دیابت

تصویر مرتبط با رژیم کتوژنیک و درمان دیابت با نام کتوژنیک برای دیابتی ها

چرا رژیم کتوژنیک به دیابتی ها توصیه می شود؟

افزایش وزن همیشه به خودی خود بد نیست ولی عوارضی که در بدن ایجاد میکند می تواند زندگی عادی را مختل کند.

کاهش وزن بخش عمده ای از مدیریت دیابت نوع 2 است و در برخی موارد کاهش وزن حتی میتواند منجر به بهبودی دیابت شود.

از طرف دیگر کاهش وزن با حذف کربوهیدرات میتواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کم کند.

اگر هر رژیم دیگه ای امتحان کردید و جواب نگرفتید پیشنهاد ما این است که رژیم کتوژنیک را یکبار امتحان کنید تا نتیجه ی شگفت انگیز آن را درک کنید.

برای استارت رژیم کتوژنیک توصیه میکنم این مقاله را تا آخر مطالعه کنید تا با آگاهی کامل رژیمتونو شروع کنید.

خلاصه سریع در مورد رژیم کتوژنیک

رژیم کتو بر مصرف چربی تمرکز داردیعنی کربوهیدرات 10 درصد کالری مصرفی را تشکیل می دهد، پروتئین 30 درصد و چربی 60 درصد باقی مانده را تشکیل می دهد.

به جای استفاده از گلوکز برای تامین سوخت بدن، اعمال یک رژیم کتو پرچرب، متابولیسم شما را به یک “حالت چربی سوزی” به نام کتوز تبدیل می کند (که نباید با کتواسیدوز دیابتی اشتباه گرفته شود).

ثابت شده است که رژیم های کم کربوهیدرات یک استراتژی موفقیت آمیز کاهش وزن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است و رژیم کتو، با محتوای بسیار کم کربوهیدرات، نتایج مشابهی را به عنوان یک گزینه رژیم غذایی کوتاه مدت (6 ماهه) ایجاد می کند.

قبل از شروع رژیم کتو باید موارد زیادی را در نظر گرفت زیرا حفظ رژیم کتو هزینه بر، محدود کننده و دشوار است.

سال‌ها به ما گفته می‌شود که چربی برای ما مضر است و هر کسی که به دنبال ایجاد تغییر مثبت در رژیم غذایی خود است، از آن اجتناب می‌کند.

غذاهای کم‌چرب و فرآوری‌شده ی مورد علاقه‌مان، قفسه‌های سوپرمارکت‌ها را پر کرده است با این حال، ما همچنان درگیر یک اپیدمی چاقی هستیم که هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت نشان نمی‌دهد.

واضح است که کاهش چربی جواب نداد و اکنون محققان در حال بررسی این موضوع  هستند که:

الف) دلیل کمی برای ترس از چربی‌های طبیعی وجود دارد

ب)  در واقع قندها مقصر اصلی هستند (از جمله کربوهیدرات‌ها!)،

ج) در کنار آنها غذاهای میتوانند تاثیر چشم گیری داشته باشند.

امروزه جامعه در حال روی آوردن به رژیم غذایی کتو هستند که به طور فزاینده ای محبوب شده است.

محققان به بررسی کتوژنیک پرداخته اند تا بفهمند این رژیم غذایی شامل چه چیزهایی است و آیا گزینه مناسب برای افراد مبتلا به دیابت  و چاقی است یا خیر.

رژیم کتو چیست؟

رژیم کتوژنیک («کتو») در سال‌های اخیر به لطف حمایت‌های افراد مشهوری مانند تام جونز، ریحانا و متیو مک‌کانهی مورد توجه قرار گرفته است.

اما اکنون، پزشکان به طور فزاینده ای از پتانسیل کتوژنیک  به عنوان یک رژیم غذایی مناسب دیگر برای کاهش وزن سریع و انگیزشی آگاهی پیدا کرده اند.

رژیم کتو رژیمی است که در آن چربی در کانون توجه قرار می گیرد: کربوهیدرات 10 درصد کالری مصرفی را تشکیل می دهد، پروتئین 30 درصد و چربی 60 درصد باقی مانده را تشکیل می دهد.

کتو نباید با رژیم کم کربوهیدرات اشتباه شود، رژیم کتو دارای کربوهیدرات بسیار کم (20 تا 50 گرم)، پروتئین متوسط ​​و چربی نسبتاً بالا است.

در حالی که به نظر می رسد رژیم کتو به تازگی وارد مسیر کاهش وزن شده، در واقع مدت زیادی است که وجود داشته است. در دهه 1920، این یکی از محبوب‌ترین درمان‌ها برای صرع بود و امروزه، دانشمندان به کشف پتانسیل آن به عنوان یک ابزار مدیریت مؤثر برای تعدادی دیگر از اختلالات از جمله دیابت و اتویسم  اشاره می کنند.

چرا به این رژیم “کتو” می گویند؟

رژیم کتوژنیک به دلیل تأثیری که بر بدن دارد به اصطلاح کتوژنیک نامیده می شود. این تئوری این است که به جای استفاده از گلوکز برای سوخت بدن، خوردن یک رژیم غذایی پرچرب، متابولیسم شما را به حالت چربی سوزی به نام کتوز تبدیل می کند.

رسیدن به حالت کتوز ممکن است چند روز طول بکشد، در این مرحله کبد ترکیب کتونی را از چربی ذخیره شده در بدن تولید کرده و آنها را در خون آزاد می کند.

این ترکیبات کتونی برای سوخت و ساز (انرژی) بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و تغییر از ذخیره‌سازی چربی به مصرف چربی را نشان می‌دهند.

بدن‌های کتونی بوی میوه‌ای مشخصی دارند که اغلب به قطره‌های گلابی یا لاک ناخن تشبیه می‌شود و به راحتی می‌توان آن‌ها را در تنفس فرد کتویی (فاز کتویی بدن) تشخیص داد.

شواهد قابل توجهی به نفع رژیم های کم کربوهیدرات به طور کلی به عنوان یک استراتژی کاهش وزن موفق برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد.

علاوه بر کاهش وزن، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند به تثبیت قند خون کمک کند و در برخی موارد می تواند به کاهش یا توقف دارو کمک کند یا حتی منجر به بهبودی شود.

جای تعجب نیست که علم پشت رژیم غذایی کتو، با محتوای بسیار کم کربوهیدرات، نتایج مشابهی داشته است.

همانطور که گفته شد، رژیم کتو اغلب به عنوان یک روش بحث برانگیز برای کنترل دیابت در نظر گرفته می شود، به ویژه در رابطه با محتوای چربی بالا.

در مورد اثرات بلند مدت رژیم کتوژنیک اطلاعات کافی نداریم و به عنوان یک بحث تغذیه ای شواهد متناقض همچنان به بحث دامن می زند.

محدودیت های غذایی رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک باید کربوهیدرات ها، مخصوصا کربوهیدرات نشاسته ای که در نهایت بصورت گلوکز  وارد جریان خون میشود را باید به صفر نزدیک کرد.

پس باید جایگزین هایی برای محصولات نشاسته ای وجود داشته باشد. در رژیم کتوژنیک جایگزین آرد گندم برای پخت نان و انواع شیرینی ها آرد بادام درختی درختی و آرد نارگیل و آرد تخمه افتابگردان می باشد.

تصویر مرتبط با رژیم کتوژنیک و درمان دیابت با نام تخمه e1671870766276

 

آرد نارگیل و بادام در رژیم کتوژنیک بهمراه فیبر میتواند با نسبت های مختلف در پخت کیک و نان و شیرینی ها کمک کنند. در نتیجه علاوه بر حذف کربوهیدرات بخش زیادی از ریز مغذی ها نیز وارد رژیم روزانه ی افراد کتویی میشود.

چون کربوهیدرات نشاسته ای از رژیم روزانه افراد کتوژنیک حذف میشود باید حتما مصرف فیبر و مقادیر زیاد آب در رژیم قرار گیرد.

در غیر اینصورت فلور میکروبی روده میتواند دچار اختلال شود و در نتیجه مشکلات گوارشی سراغ فرد کتویی بیاید.

مصرف فیبر و پودر پوست اسفرزه تا حد زیادی نیاز روزانه ی فلور های میکروبی روده را برطرف میکند و از بروز مشکلات گوارشی و یبوست جلوگیری میکند.

در فروشگاه دکتر استویا میتوانید به راحتی مواد غذایی مخصوص افراد کتویی را تهیه نمایید. در فروشگاه اینترنتی دکتر استویا بخش مربوط به کتوژنیک را مشاهده بفرمایید که حاوی تمام اقلام پایه جهت استارت رژیم کتوژنیک است.

نوار تست کتون

نوار تست کتون یک آزمایش خانگی است که وقتی میخواهید رژیم کتو را استارت بزنید باید تهیه نمایید تا به بررسی فاز رژیمتون بپردازید.

اگر مسیر و نحوه ی رژیم کتوژنیک شما صحیح باشد شما بعد از یک مدت مشخص وارد فاز کتویی میشوید و تست شما این موضوع را به شما اطلاع مید.

برای تهیه نوار تست کتون نیز میتوانید از سایت دکتر استویا به راحتی تهیه نمایید و پک رژیم کتویی کاملی داشته باشید.

که هر بسته نوار تست ها صد عدد هستند و بصورت روزانه با کنترل ادرار خود بصورت ناشتا  فاز رژیم را بررسی کنید.

بررسی های اخیر درباره ی رژیم کتوژنیک

چند مطالعه را با هم در زیر مشاهده خواهیم کرد که اثرات بالقوه مفید رژیم کتو برای مدیریت دیابت نوع 2 را بررسی می کند. اما به خاطر داشته باشید که ما هنوز داستان کامل را نمی دانیم – تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در یک مطالعه با استفاده از رژیم کتوژنیک، بیماران حدود 12 درصد از وزن بدن را در 6 ماه از دست دادند.

یک بررسی دیگر رژیم کتو را به عنوان راهی برای بهبود دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار داد و دریافت که بسیاری از بیماران می‌توانند داروی خود را کاهش یا قطع کنند.

یکی دیگر از مقایسه‌های جانبی رژیم‌های کم کربوهیدرات و کم‌چربی نشان داد که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، پیروی از رویکرد کم کربوهیدرات به مدت 6 ماه بی‌خطر بوده و می‌تواند منجر به نرخ بهبودی بیشتر از رژیم‌های کم‌چرب شود.

رژیم غذایی چربی. علاوه بر کاهش وزن و تثبیت قندخون، گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد رژیم کتو/کم کربوهیدرات اثرات مثبت دیگری مانند کمک به کنترل اشتها و بهبود عملکرد کلیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *